Verkställande av testamentsförordnande avseende aktier som genomgått uppdelning

Jag har blivit testamenterad "mina 100 x-aktier" Testamentet skrevs 1985. X-aktierna har genomgått diverse split under åren. I bouppteckningen hade den avlidna 1000 x-aktier. Min fråga är om jag får de 1000 x-aktierna eller 100 av de 1000?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Om ett testamentsförordnande vållar osäkerhet gällande vad testator menat med detsamma, måste en tolkning av testamentet ske. Regler om detta återfinns i 11 kap. ärvdabalken (ÄB). Huvudregeln i 11 kap. 1 § första stycket ÄB anger att ett testamente ska ges den tolkning som kan antas bäst överensstämma med testators vilja. Om testators vilja inte kan utläsas återfinns i 11 kap. 2-9 §§ ÄB ett antal hjälpregler som kan användas när ett testamente ska verkställas. I ditt fall handlar det alltså om att försöka tolka vad testator menat med förordnandet att du tilldelas dennes ”100 x-aktier”. Reglerna i 11 kap. 2-9 §§ ÄB ger ingen vägledning i detta fall. Om testator, när testamentet upprättades, dvs. 1985, ägde endast 100 aktier i x-bolaget, är min åsikt att testators vilja var att du skulle erhålla alla aktier. Detta innebär att du ska erhålla de 1 000 st. aktier i x-bolaget, vilka vid tidpunkten för förordnandet enbart var 100 st. Om det däremot fanns fler än 100 aktier i x-bolaget vid testamentets upprättande, blir frågan svårare att avgöra. Möjligtvis sker i sådant fall en proportionerlig fördelning av antalet aktier du erhåller ur kvarlåtenskapen. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare