Arbetsgivarens skyldigheter vid övervägande och beslut om uppsägning

Sedan 4,5 år tillbaka jobbar jag som fritidspedagog vid en grundskola. Jag har en tillsvidaretjänst på heltid och har jobbat inom en och samma kommun i mer än 15 år. Min chef har nu berättat för mig att p.g.a. skolans dåliga ekonomi kommer hon övertaligrapportera min tjänst samtidig som hon har anställd en ny fritidspedagog på heltid vid en och samma skola. Får hon verkligen göra så? Hon har verken tagit upp ärendet i något samverkansmöte eller meddelat den berörda fackföreningen innan hon meddelade mig.

Lawline svarar

Tack för din fråga. Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig, 8 § 1 st. lagen (1982:80) om anställningsskydd, LAS. Någon uppsägning har inte skett om arbetsgivaren bara berättar om framtida planer. Av 11 § lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet, MBL, följer att om inte synnerliga skäl föranleder annat, så ska en arbetsgivare på eget initiativ förhandla med arbetstagarorganisation i förhållande till vilken han är bunden av kollektivavtal innan denne säger upp någon. Det finns två typer av uppsägningsgrunder, uppsägning på grund av personliga skäl och uppsägning på grund av arbetsbrist. Av det du berättar verkar det här handla om den andra grunden. Uppsägning får ske inte endast då det föreligger en riktig brist på arbete, utan även av exempelvis organisatoriska skäl. Det är därför inte helt omöjligt att uppsägningen är berättigad. Jag håller dock med dig om att det låter tveksamt och föreslår att du omedelbart pratar med din fackförening om saken, och gärna med chefen också. Jag vill också upplysa om att en arbetsgivare enligt 7 § 2 st. LAS är skyldig att undersöka om det finns något annat arbete vid exempelvis en skola som personen kan ha. Om så är fallet och arbetsgivaren inte erbjuder arbetstagaren detta, så är inte uppsägningen sakligt grundad. Som ett sista alternativ kan du eller fackföreningen väcka talan i domstol angående detta. En domstol kan visserligen inte tvinga en arbetsgivare att återanställa någon, men arbetsgivaren kan åläggas att betala allmänt skadestånd, och dessutom kan stämningen fungera som en påtryckning.
Lars BålmanRådgivare