FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/12/2012

Parkeringsbot

Hej! Fick en kontrollavgift fast jag erlagt avgift. Automaten var av typ som man slår in platsnummer på och inte får någon biljett. Jag betalade för en timma och kom tillbaka efter ca 50 minuter. När jag fått avgiften kollade jag automaten som visade sig gå fel en timma. P-vakten var kvar i området så jag visade honom detta. Han förstod men kunde inte avskriva på plats (och sa att han gett flera andra p-bot också förmodligen av samma skäl) utan hänvisade till HOJAB. Dom kunde också ringa till honom och kontrollera ”fakta”. Min hustru har också sett den felaktiga tiden. Efter tel m HOJAB har dom svarat mig skriftligen att jag saknar parkeringsbiljett vid tillfället och att när en automat är ur funktion är jag skyldig att felanmäla detta. Omständigheten jag åberopar är inte tillräckligt för att ärendet kan makuleras. Min fråga, har dom rätt fast jag betalt. Är det mitt ansvar att kolla att klockan går rätt i deras automat? Jag kan ju ändå bevisa (vittne av p-vakt + hustru) att jag betalt för tiden jag stått där. mvh Niclas

Lawline svarar

Hej! Först, tack för att du vänder dig till Lawline med ditt problem! Jag förstår av det du har angett att du har haft att göra med ett privat företag, HOJAB. Det rör sig ofta, dessvärre, idag av mycket svåra problem i samband med den här typen av företag. Frågan är hur man rent juridskt ska gå tillväga...När HOJAB svarade dig att (citerar din text) "saknar parkeringsbiljett vid tillfället och att när en automat är ur funktion är jag skyldig att felanmäla detta" så gör HOJAB anspråk på att det finns ett avtal er emellan som ger dig en skyldighet att felanmäla. Då kan man ställa sig frågan hur detta avtal ingåtts? Jo, det har du ingått samtidigt som du ställde dig på platsen. Nästa fråga man kan ställa sig är: kan HOJAB kräva att det är DITT ansvar att felanmäla? HOJAB KRÄVER uppenbarligen, men är det SKÄLIGT att kräva det av dig? Är det något som står någonstans? Tillexempel tydligt på automaten, så att du kan uppmärksamma att detta behöver göras (annars skulle ju detta enkelt kunna bli en förtjänst, bara av den anledningen att personer inte VET att detta krävs)? Eller är det notoriskt vetande (alltså alla andra vet att det är så), jag är välidgt tveksam. Alltså: Det går alltid att kräva av sin motpart, bilister i det här fallet, olika saker, men frågan är om det verkligen är skäligt att göra det. Det andra du kan angripa är, skälighet eller ej, att du har 'de facto' gjort felanmälan, det gjorde du när du upptäckte att något inte stämde med din bot. Du kan ju inte anmäla att något är fel förrän du VET att något är fel med automaten, det faller på sin egen orimlighet. Du har därför gjort helt rätt, i den bemärkelsen. MEN kanske är det så att HOJAB menar att din skyldighet sträcker sig till att du ska kontrollera maskinens funktion INNAN du bestämmer dig för att stanna på parkeringen. Sammanfattningsvis vill jag avsluta med förljande: tyvärr är utsikterna små mot dessa företag. Men med det sagt betyder det inte att utsikterna är omöjliga! Hur kan ett företag tillåtas att använda villkor som bilister inte vet om förrän det är försent, alltså en bot i rutan? Hur kan ett företag som HOJAB pröva sig själv (och alla andra företag i den här branschen)? Det finns i princip inget annat område där det sköts på det här viset, oberoende prövningsinstans behövs med andra ord. Detta har prövats i några domstolsfall med förmånligt resultat för den enskilde. Skulle du bestämma dig för att gå vidare med detta så är det en domstolsprocess som gäller, vilket kan bli dyrt. Något som är till din fördel är att du har mycket som tyder på att du kan styrka att du gjort ditt yttersta. Du är verkligen inte ensam om detta, tyvärr. Ovan är resonemang utifrån den knappa informationen i frågan. Lycka till! Mvh Emelie K
Emelie KarlssonRådgivare