FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/11/2012

Umgängesrätt - ovilja från barnens sida samt informationsplikt mellan föräldrarna

Vi har gemensam vårdnad och pappan har umgängesrätt 2 helger i månaden. Han har valt att endast träffa dom lör-sön. Min fråga är: i vår dom står att han ha rätt till 4 veckors sommarumgänge à 2 x 2 veckor. Barnen vill ej vara där så långtid pga många orsaker, de är 6,5 resp. 10 år, måste de det ? Fråga två är: kan jag välja att åka på semester ex. 3 veckor i sträck utan umgänges förälderns godkännande ?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. När det gäller barn och umgänge är vad som beaktas som barnets bästa, enligt 6 kap. 2a § Föräldrabalken (FB), det avgörande i bedömningen. Det görs härvid en helhetsbedömning och omständigheterna i det enskilda fallet är avgörande. Det finns ingen plikt för barnen att umgås med föräldern, men båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att se till att barnens behov av umgänge med båda föräldrarna tillgodoses så långt som möjligt, enligt 6 kap. 15 § 1 st. FB. Detta behov värderas tungt och det ställs krav på boföräldern att uppmuntra barnen till umgänge med den andra föräldern. Men det ska betonas att det fortfarande är barnens intresse och behov av träffa båda föräldrarna som är avgörande, någon absolut rätt för en förälder att umgås med barnen finns inte. Det blir således en fråga om vad som är barnets bästa här och hänsyns ska tas till barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad. Som utgångspunkt anses en 12 årings vilja i princip alltid vara värd att beaktas, vid yngre barn sker en ”prövning” i större utsträckning. Det är lätt att vara partisk i sådan här situationer som förälder och det bästa vore givetvis om ni som föräldrar kunde nå en överenskommelse som passar barnen bättre, vilket självklart kan vara lättare sagt än gjort. Men i andra fall har ni en dom och således en bedömning som domstolen gjort gällande er situation, vilken som utgångspunkt anses vara i enlighet med barnets bästa. Men anser du att förhållandena har ändras och det var en tid sedan den genomfördes kan du ansöka om ändring i denna. I andra fall, rent juridiskt sett, bör du uppmuntra dina barn att umgås med den andra föräldern. Det finns, vad jag kan finna, ingen lagstadgad plikt att informera den andra föräldern om att informera om detta, men som förälder har man dock en lagstadgad skyldighet att underlätta den andra förälderns umgänge med barnen, enligt 6 kap. 15 § 4 st. FB. Det skulle sålunda kunna bli till din nackdel att inte meddela honom, speciellt då du vid en tre veckors resa dessutom förhindrar den andre förälderns umgängesrätt enligt ert domslut, som jag förstår ger honom umgängesrätt varannan helg, vid en eventuell framtida tvist. Sammanfattningsvis kan konstateras att vid den här typen av frågor kan det vara svårt att ge konkreta svar. Men då ni har en dom på umgänget och med tanke på det starka värde som ges i barnets behov av att umgås med båda föräldrarna kan det bli svårt att avstå helt. Det borde dock vara möjligt att göra en annan överenskommelse för sommaren som både ni och framförallt barnen kan känna sig mer till freds med. Med tanke på det ovan sagda rekommenderas en öppenhet i informationen till den andra föräldern för att undvika ev. problem i framtiden. Din kommun ska även tillhandahålla familjerådgivning dit du skulle kunna vända dig för att diskutera din situation ytterligare, i enlighet med 5 kap. 3 § Socialtjänstlagen, https://lagen.nu/2001:453. Föräldrabalken hittar du på: https://lagen.nu/1949:381 Jag hoppas du fått lite mer klarhet i ärendet! Med vänliga hälsningar Ida Persson
Ida PerssonRådgivare