Enskild egendom vid gåva

Min make har avlidit och arvskiftet är klart. Särkullbarn har fått ut sitt arv och jag har "ärvt" min makes del. Våra tre gemensamma barn får vänta tills jag gått bort. Jag vill nu ge mina tre barn en del av farsarvet. Är det bäst att ge som gåva eller förtida arv, de får ju allt efter mej en gång. Förhållandena är olika, en är gift med barn (A), en är gift utan barn (B) och den tredje är sambo och har ett barn med en annan kvinna (C). Till de två senare tänker jag skriva att gåvan ska vara enskild. Nu undrar jag om de två senare (B och C) kan göra om den enskilda egendomen till giftorättsgods utan att fråga mej (om den senare (C) gifter sej)? Båda kommer antagligen att sätta in pengarna i det gemensamma boet. Sign: gåvogivare eller arvsavstående

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Huruvida du ger dina barn en gåva eller ett förtida arv blir relevant för vems arv det ska avräknas ifrån. Om du ger det som en gåva kommer det avräknas som ett förskott från ditt arv, medan ett förtida arv från din avlidne make bör göras genom ett arvskifte där arvet fördelas ut. Om du ger gåvor till dina barn med villkor om att de ska vara enskilda så kommer dessa inte räknas in vid en eventuell skilsmässa. För att de ska få ingå krävs att du ger ditt medgivande till det. Om gåvan exempelvis är pengar så blir även det dina barn köper för pengarna enskild egendom, vilket brukar kallas surrogat. Dina barn har dock möjligt att förfoga över egendomen som han eller hon själv vill, exempelvis sälja eller ge bort genom gåva. Det är alltså svårt för dig att försäkra dig om att gåvan kvarblir i dina barns tillgångar. Att göra en gåva enskild görs i regel för att skydda gåvotagaren vid en eventuell skilsmässa. Hoppas du fått svar på dina frågor! Vänligen,
okänd okändRådgivare