Rätt till hund vid separation

Hej. Min sambo och jag har precis gjort slut. Vi har en hund som vi har på helfoder, när hon fyller 5 år ( maj 2013 ) eller när hon har haft två valpkullar (har haft en ) så blir hon våran. PÅ kontraktet så står det att min förre detta sambo blir ägare till hunden, när hunden övergår till oss. Vi bodde tillsammans när vi skaffade hunden. Är det hon som får bestämma om hur vi ska göra eller har jag lika mkt att säga till om? Mvh

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Jag kommer att besvara frågan som om din sambo äger hunden. Att äganderätten ännu inte övergått på din sambo torde dock inte göra någon skillnad i detta fall. När ett samboförhållande upphör skall samboegendomen fördelas genom bodelning, om någon av samborna begär det. Detta regleras i 8 § sambolagen (2003:376) (SamboL), se https://lagen.nu/2003:376. Med samboegendom menas sambors gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning, se 3 § SamboL. En hund utgör visserligen lös egendom i lagens mening men räknas inte som samboegendom och skall därför inte ingå i en eventuell bodelning. Om båda äger hunden blir lagen (1904:48 s 1) om samäganderätt (SamägL) tillämplig, se https://lagen.nu/1904:48_s.1. Som huvudregel gäller dock att din sambo äger hunden då hon står på kontraktet. Om tanken när ni skaffade hunden var att ni skulle ha den gemensamt och ni båda betalat för den (om betalning skett) kan ni ändå ses som samägare till hunden även om bara en av er står på kontraktet. Du kan även ha s.k. dolt samäganderätt till hunden om du och din sambo t ex haft gemensam ekonomi eller åtminstone gemensamt betalat för hundens mat, vaccineringar osv. Om ni äger hunden gemensamt presumeras det att ni äger den med hälften var, se 1 § SamägL. Ni måste i sådana fall komma överens om hur ni skall göra med hunden. Ni kan självklart fortsätta att äga den tillsammans och turas om att ta hand om den, ungefär som delad vårdnad av barn. Med vänlig hälsning,
Linda OlssonRådgivare