FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/11/2012

Ångerrätt i kreditavtal

Hej! Jag har en fråga angående ett snabblån per sms à 3000kr som lånas i 30dgr. Kostnaden för lånet är 600:-. pengarna har kommit in på kontot men dagen efter ångrar sig personen och ringer till kreditföretaget och meddelar att hon inte vill ha lånet, vilket nekar henne rätten till det. Vem har rätt och kan hon få tillbaka avgiften? Vad blir skillnaden om det är en konsument eller näringsidkare som tar lånet?

Lawline svarar

Hej! I fall det är en konsument som tar lånet tillämpas konsumentkreditlagen (https://lagen.nu/2010:1846) vilken är tvingande till förmån för konsumenten (5 §). Konsumentkreditlagen 22 § innehåller en ovillkorlig ångerrätt inom 14 dagar för konsumenten (21 §). Tiden för ångerrätt börjar löpa från den dag lånet togs, eller en viss senare tidpunkt strax därefter då konsumenten fått dokumentation om lånet (22 §). Fristen är ju dock inte relevant i det här fallet eftersom det i vart fall endast gått en dag sedan lånet ingicks. Konsumenten har alltså rätt att ångra sig/häva lånet (21 §) och rätt att få tillbaka den avgift denne betalat (24 § andra stycket),återbetalningen av avgiften behöver dock inte i alla fall ske genast utan senast 30 dagar efter att konsumenten sagt att han eller hon ångrar sig. I fall det rör sig om en näringsidkare som tar lånet tillämpas såklart inte konsumentkreditlagen. Det finns inte något någon direkt tillämpbar lag när det gäller lån mellan två likställda parter. Därför bör avtalsfriheten och allmänna regler kring avtal gälla, framför allt att avtal ska hållas i den form de slutits. Ångerrätten enligt konsumentkreditlagen är av en sådan typisk skyddskaraktär att den inte bör tillämpas analogivis i en rättsfråga som gäller likställda parter, eller ett förhållande som åtminstone inte konstitueras av definitionen konsument - näringsidkare. Följer inte en ångerrätt av kreditavtalet mellan långivaren och låntagaren borde långivaren ha rätt att säga nej till ett sådant krav. Hoppas du blivit nöjd med svaret!
Marina RönnquistRådgivare