FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/11/2012

När försvinner en "prick" i belastningsregistret?

Hej! Hur länge finns en "prick kvar i registret" om en person ex. döms för olaga hot, förtal, mord hot osv.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det man kallar "prick i registret" innebär att en person finns med i belastningsregistret (brottsregistret). Bestämmelserna om belastningsregistret finns i en särskild lag, Lag om belastningsregister, se https://lagen.nu/1998:620. Lite förenklat gäller följande: Hur länge man finns kvar i registret beror på vilket brott man blivit dömd för och vilket straff som dömts ut. Enligt 17 § i tidigare nämnda lag gallras bötesbrott ur registret fem år efter domen medan t.ex. fängelsestraff gallras ut efter tio år (efter frigivningen). Får man en ny "prick i registret" innan den tid på fem eller tio år som nämnts ovan har löpt ut så ska den tidigare pricken vara kvar så länge som någon av dessa finns kvar i belastningsregistret (det finns dock en maxtid på 20 år). Detta gäller dock inte om den nya "pricken" avser penningböter, se 18 §. Regler om brott och straff för brott finns huvudsakligen i Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700. Vänliga hälsningar
Emma LampeRådgivare