FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/11/2012

Kollektivavtal om turordning vid uppsägning

Kan fack och arbetsgivare lokalt förhandla om turordningslistan vid uppsägning pga arbetsbrist - så att även turordningen för icke-fackanslutna påverkas? Skulle fack och arbetsgivare till och med kunna ändra turordningen så att alla som inte är med i facket sparkas först? Har jag som icke-fackansluten inga rättigheter i ett sådant fall?

Lawline svarar

Hej. Enligt LAS 2 § (https://lagen.nu/1982:80#P22) kan en arbetsgivare tillsammans med ett centralt fackförbund (eller lokalt ifall det finns ett gällande kollektivavtal som godkänts av ett centralt fackförbund innan)avtala bort turordningsreglerna i 22 § samma lag. Kollektivavtal som träffas på en arbetsplats binder alla arbetstagare, även de som inte är anslutna till det fackförbundet. Däremot får man inte diskriminera någon även om det har avtalats mellan arbetstagaren och ett fackförbund. Detta har tolkats ut ur 11 § Diskrimineringslagen (https://lagen.nu/2008:567). Man får alltså inte säga upp någon endast på den grund att denne är/inte är fackligt ansluten.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare