FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/02/2007

Undertecknande vid försäljning av samägd fastighet?

Tre syskon äger en fastighet - 1/3 vardera. Vem ska underteckna "säljkontraktet" för att det ska vara juridiskt korrekt ? Har hört att syskonens maka eller make ev. ska underteckna. Om så är fallet, varför?

Lawline svarar

Hej! Om alla syskon skall sälja sina respektive andelar gemensamt måste samtliga underteckna köpehandlingarna för att köpet skall bli juridiskt korrekt. Dessutom måste samtliga formkrav som uppställs i 4 kap 1 § jordabalken vara uppfyllda, se http://www.lagen.nu/1970:994 . Om exempelvis ett syskon inte kan närvara vid undertecknandet kan denne utfärda en fullmakt åt annan som ger behörighet att underteckna handlingarna å syskonets vägnar. Om mäklare är inblandad i försäljningen har oftast denne mallar till sådana fullmakter att tillgå. Det stämmer att syskonens makar skall samtycka skriftligt vad gäller avhändelse av fast egendom (fastighet). Detta framgår av 7 kap. 5 § äktenskapsbalken, se http://www.lagen.nu/1987:230 . Regeln stadgar att en make inte får, utan den andra makens samtycke, sälja fast egendom som utgör makarnas gemensamma bostad. Detta gäller dock inte bostad som är den ena makens enskilda egendom. En make får heller inte utan den andre makens samtycke sälja fast egendom som inte utgör makarnas gemensamma bostad, om egendomen är giftorättgods. Samtycket skall, som nämnts ovan, lämnas skriftligen. Mvh,
Peter AhlströmRådgivare