Säkerställande av barns arv

Hej! Är sambo med ett gemensamt omyndigt barn. Min fråga är vad som händer med min egendom ifall jag dör innan mitt barn är myndig? Som jag förstår det så får min sambo automatiskt vårdnaden av vårt barn och blir därmed även dess förmyndare? Stämmer detta? Hur gör jag så att min sambo inte kan sätta sprätt på arvet min omyndiga son får från mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det stämmer som du säger. Enligt föräldrabalken (FB) 6 kapitlet 9 § så ska den kvarlevande föräldern ensam ha vårdnaden om barnet ifall den ena föräldern dör. Denne kommer även i fortsättningen att vara barnets förmyndare. För att säkerställa att barnet kommer att få ut sitt arv när det blir myndigt och att din sambo inte kan göra slut på pengarna innan så kan du i ett testamente förordna att medlen ska överförmyndarspärras. Denna föreskrift gör att din sambo kommer behöva överförmyndarens samtycke varje gång denne vill göra ett uttag. Länk till FB: https://lagen.nu/1949:381. Hoppas du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare