FrågaFASTIGHETSRÄTTKlyvning05/11/2012

Får samägare i en fastighet ansöka om klyvning mot övriga samägares vilja?

Jag är delägare till en större jordbruksfastighet. Jag köpte den gemensamt med min fru hennes syster och man. Vi äger 25% var. Vi upprättade ett samäganderättsavtal där det beslutades att den som vill avyttra sin del i fastigheten måste hembjuda den till de övriga för 75% av marknadsvärdet. Nu ska min frus syster och dennes man skilja sig och han vill nu stycka av sin del av fastigheten för att ha för egen del. Får han göra detta?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 11 kap. 1 § första stycket fastighetsbildningslagen (FBL) får en fastighet som innehas med samäganderätt på ansökan av en delägare genom klyvning uppdelas i lotter. För att en klyvning av en fastighet ska komma till stånd krävs alltså att två eller flera delägare innehar en fastighet med samäganderätt. Det räcker med att en samägare ansöker om åtgärden. Övriga samägares samtycke krävs således inte. Din fråga besvaras således jakande. Detta strider inte mot det samäganderättsavtal som ni upprättat, eftersom detta inte avser en avyttring. Det sagda innebär inte på något sätt att ansökan om klyvning automatiskt beviljas. För detta krävs att vissa i 11 kap. FBL uppställda förutsättningar är uppfyllda. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare