FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/10/2012

Skyddsombud

Hej! Jag har arbetat vid ett företag för detaljhandel i ett par år där vi sammanlagt är 8 personer som jobbar hel- och deltid. Butiken har ett lager där vi anställda ofta hämtar varor som ska packas upp inne i butiken och nu på sistone har jag och några av de andra anställda börjat uppleva att det är riskfyllt att arbeta på lagret. Det finns inget skyddsombud idag och vi funderar över om vi har rätt att kräva ett sådant? Hur ska skyddsombud i så fall utses? Kan vår arbetsgivare säga nej till att ett skyddsombud utses? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. På en arbetsplats där det finns minst fem arbetstagare som regelbundet arbetar ska det enligt 6 kap. 2 § arbetsmiljölagen utses minst ett skyddsombud. Er arbetsgivare har därmed inte rätt att neka till att ett skyddsombud utses på arbetsplatsen. Vidare finns vissa skyddsregler i 6 kap. 10 § arbetsmiljölagen som säkerställer att skyddsombudet inte behandlas sämre i sin anställning på grund av sin roll som skyddsombud. Efter uppdragets upphörande ska den anställde vara försäkrad arbetsförhållanden och anställningsvillkor som överensstämmer med eller är likvärdiga med dem som skulle ha rått om den anställde inte varit skyddsombud. Gällande utseende av skyddsombud regleras det i 6 kap. 2 § 2 st. arbetsmiljölagen. Skyddsombudet ska i första hand utses av en lokal arbetstagarorganisation som vanligtvis är bunden till kollektivavtal i förhållande till arbetsgivaren. Finns ingen sådan organisation ska de anställda själva utse skyddsombud. Skyddsombudet ska vara en person som har förståelse för och intresse i arbetsmiljöfrågor. Normalt utses skyddsombudet för en tid av tre år enligt 6 § arbetsmiljöförordningen men i de fall anställningsförhållandena inte gör det möjligt kan annan tidsram för uppdraget beslutas. Har ni på ert företag flera skilda avdelningar bör ett skyddsombud per avdelning utses för att försäkra att skyddsombudet har vana och kännedom om sitt skyddsområde. Efter att skyddsombud har valts ska en skriftlig handling innehållandes skyddsombuds namn, adress, skyddsområde och tid för uppdraget lämnas till arbetsgivaren, enligt 10 § arbetsmiljöförordningen. Arbetsgivaren ska därefter utlysa till samtliga anställda vem som är skyddsombud genom anslag eller på annat lämpligt sätt. Hoppas att detta har hjälpt dig besvara dina funderingar, annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor. Vänligen,
Matilda KarlssonRådgivare