FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/10/2012

Uppsägning av bostad

Jag hyr ett hus utan skriftligt kontrakt. När jag flyttade hit i våras så skrevs det aldrig avtal. Mannen och frun som har gården arrenderar gården av fastighetsverket och har ett hyresavtal med fastighetsverket. Dem hyr ut några hus i sin tur. Dem har ett 5-årigt avtal. Till saken hör att mannen dog för 2 månader sen, och änkan säger att hon inte orkar driva gården själv så hon ska avveckla hela verksamheten till nästa höst. Allt har hela tiden meddelats muntligt. Nu har jag hittat ett nytt hus som jag ska hyra och ska flytta. Hur lång uppsägningstid har jag (med tanke på att det inte finns något skriftligt avtal och att jag fått höra olika hyrestider flera ggr?

Lawline svarar

Hejsan! Det finns inget formkrav som säger att hyresavtal ska vara skriftliga för att gälla. Däremot har du haft rätt till ett, om du har velat. Förutsatt att du hyr huset som bostad har du enligt 12 kap 5 § 1 st jordabalken alltid rätt att säga upp avtalet med en tre månader lång uppsägningstid. Skälen för flytt behöver då inte anges. Det är alltså tre månaders uppsägningstid som gäller för dig, om ni gemensamt inte kommer överens om kortare tid. Denna uppsägningstid gäller även om det är så att ni har ett tidsbestämt kontrakt. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare