FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/10/2012

Ohyra i lägenhet

Jag har fått vägglöss, vi står utan bostad och får ingen hyresreducering eller omkostnader. Hyresvärden anser sig inte vara skyldig, jag har inte varit utomlands, köpt på second hand eller vistats i en utsatt miljö. Nu har vi haft två behandlingar o problem i en månad. Vad kan jag göra, hyran skall snart betalas?

Lawline svarar

Hejsan! Mellan hyresvärd och hyresgäst gäller underhållsplikt å ena sidan och vårdplikt å andra sidan. När det gäller vägglöss, dvs ohyra, finns en speciell reglering i 12 kap 17 § jordabalken. Denna bestämmelse säger att reglerna om skada och brist i lägenheten gäller också om ohyra förekommer i lägenheten till men för hyresgästen. Hyresvärden är skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att utrota ohyra, även om hyresgästen är ansvarig för att sådan förekommer i lägenheten. Är hyresgästen utan ansvar för ohyran har han rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som han får genom åtgärder för att utrota ohyran. Enligt 11 § framgår att du även kan ha rätt till exempelvis hyresnedsättning. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med hyresnämnden, som kan ge dig kostnadsfria råd. Jag kan även flagga för möjligheten att deponera hyran hos länsstyrelsen. Denna rätt framgår av 21,22 §§. Fördelen med att deponera ett belopp är att avsätta det belopp du själv anser att du inte ska behöva betala (det ska vara skäligt). Då ett belopp deponeras kan hyresvärden inte göra gällande att hyresrätten blir förverkad på grund av att hela hyran ej betalats till honom. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare