FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/11/2006

Betalningsansvar för restskuld

Hej! Min mamma blev änka för ca ett år sedan. Hon och min pappa ägde ett hus tillsammans. Huset skall nu säljas, men det finns lån på det . Nu är det så att köpeskillingen täcker inte hela lånet,utan det kommer att bli en restskuld, min fråga är. Måste mamma betala hela den kvarvarande restskulden trots att halva huset står i min pappas namn och finns registrerad som min pappas skuld (lån) i bouppteckningen ? Bouppteckningen visade ett minus i dödsboet.

Lawline svarar

Hej, Tyvärr verkar det som att din mamma är skyldig att betala hela den kvarvarande skulden själv. Att både din mor och din far står som låntagare betyder att de är solidariskt betalningsskyldiga. Detta ger banken rätt att söka vilken dem den vill för att återfå det resterande beloppet. Det faktum att halva lånet står upptaget som en skuldpost i bouppteckningen efter din far torde dessvärre inte ändra detta förhållande. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare