FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/10/2012

Inspelade avtal

Om man ingår ett muntligt avtal som spelas in; har man då rätt att få en kopia av inspelningen; som ljudfil eller utskriven?

Lawline svarar

Hej! Till en början kan jag nämna att det inte finns något generellt formkrav på hur man ingår ett avtal i svensk rätt. Man kan upprätta ett skriftligt dokument, ingå avtalet muntligt eller binda sig rättsligt genom att bete sig som om ett avtal faktiskt fanns. Med det sagt faller det sig naturligt att det inte heller finns något juridiskt krav på vad som händer med bevisningen om avtalet efter att ett avtal är ingånget. Det finns dock ingenting som hindrar att man ställer ett krav i avtalet att vissa formkrav måste gälla för att binda någon av avtalsparterna rättsligt. Inspelade muntliga avtal används flitigt inom t.ex. telefonförsäljarbranschen och ett intressant fall har precis avgjorts av Svea hovrätt ( 2012-09-17 målnummer: FT 2651-12 ). En artikel om fallet har du länk till här: http://www.dagensjuridik.se/2012/09/svarade-ja-pa-telefonforsaljares-fragor-inte-tillrackligt-avtal I detta fall ansåg hovrätten att ett inspelat "ja" inte styrkte att parterna hade ingått ett avtal så som ljudfilen verkade visa. Det kunde inte visas vad ena personen faktiskt svarade ja på. Min högst personliga tolkning av fallet är att en ljudfil enkelt kan klippas ihop och därför har lågt bevisvärde även om det säkert finns andra fall där en ljudfil kan hjälpa till att bevisa något i en domstolsprocess. Din fråga handlade om du har rätt att få ut ljudfilen. Om du och din motpart blir oense och till slut hamnar i domstol så måste motparten visa vad det är för bevis han/hon tänker använda sig av och om det, mot förmodan, går så långt så kan det vara viktigt att veta att det nyss nämnda rättsfallet finns. Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare