FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/10/2012

Fullmakt - ogiltighet och återkallande.

Jag och min bror har sedan 3 år tillbaka en fullmakt från vår far (84 år och fullt vital) att vi var och en för sig får utföra finansiella transaktioner för hans räkning. T ex ta ut pengar från hans konton och betala räkningar. Jag tycker inte om hur fullmakten är utformad. Den ger för stora rättigheter för var och en av oss enskilt. Redan när den kom till ville jag ha inskrivet att fullmakten gav oss rättigheterna tillsammans men min bror tyckte att det var för krångligt. För husfridens skull skrev jag under. Som du förstår så är det bara min bror som sköter allting. Jag har dock en gång i världen skrivit under på dessa villkor men känner mig väldigt obekväm med de rättigheter fullmakten ger var och en av oss. Jag vill få den återkallad och att en ny fullmakt formuleras där det stipuleras att vi har rättigheterna tillsammans och inte var och en för sig. Är detta en vanlig typ av fullmakt? Gäller fullmakten fortfarande min bror även om jag inte vill ha den på dessa villkor? Kan jag få den ogiltigförklarad? Kan min far ge min bror rättigheterna i en ny fullmakt? Far är ju som sagt helt vital men har svårt att röra sig. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Till att börja med kan jag nämna att reglerna kring fullmakter finns i avtalslagen. Denna lag hittar du här: https://lagen.nu/1915:218 . Dessvärre är texten aningen kryptisk och ålderdomlig. Om denna typ av fullmakt är vanlig kan jag dessvärre inte svara på men jag utgår ifrån att det är relativt vanligt att äldre människor ger sina barn fullmakter för att ta hand om diverse ekonomiska angelägenheter när de själva har svårt att göra det själv. Din andra fråga rör ogiltighetsförklaring av fullmakt. Dessvärre verkar det inte finnas någon ogiltighetsgrund att angripa fullmakten med då din far, som du själv skriver, är fullt vital. Med detta antar jag att du menar att han är vid sina sinnens fulla bruk. Han kan därför, som vilket annat rättssubjekt som helst, binda sig själv vid civilrättsliga avtal och upprätta fullmakter. Då det är han själv som avgör vem som får binda honom rättsligt har jag svårt att se någon väg för dig att utan hans medgivande få fullmakten återkallad eller ogiltigförklarad. Om texten i fullmakten är formulerad så att ni inte behöver vara överens för att rättsligt binda er far så spelar det ingen roll om du inte vill använda dig av fullmakten. Din bror kan ändå binda er far eftersom att fullmakten var tänkt att fungera precis så. När det gäller din sista fråga har svaret framgått här ovan. Din far kan själv bestämma om han vill upprätta fullmakter och därmed även om han vill återkalla dem. Detta sker enklast genom att din far meddelar dig och din bror att fullmakten ska lämnas tillbaka och att han därefter låter förstöra den. Av 16 § avtalslagen följer att din bror är skyldig att lämna tillbaka fullmakten om din far begär det. Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare