Preskriptionstid angående bostadsbidrag

Hej vi har plötsligt fått ett återbetalningskrav för ett bostadsbidrag vi haft motdiskussioner om lönenivåer med Försäkringskassan kring för år 2002. Vi har inte hört något på över 6 år, och nu vill Fk ha pengarna inom en vecka. Hur lång tid efter kan de kräva detta? Finns det inte en preskriptionstid på detta, särskilt om vi inte hört något sedan 2006? mvh Atteiram

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det låter väldigt trist att ha fått ett sådant återbetalningskrav så långt efter, men tyvärr gäller den allmänna preskriptionstiden för fordringar på bostadsbidrag. Enligt preskriptionslagen är den preskriptionstiden 10 år från fordringens tillkomst, vilket i ditt fall blir tio år från att Försäkringskassan för första gången hörde av sig och krävde att pengarna skulle återbetalas. Jag är lite osäker utifrån din fråga men jag förstår det som att fordringen uppkom kring 2002, vilket innebär att det måste gå tio år från dess innan fordringen är preskriberad och således inte kan återkrävas. Dock verkar det som att Försäkringskassan hört av sig angående fordringen för 6 år sedan, vilket kan ses som ett preskriptionsavbrott enligt 5 § Preskriptionslagen, då de erkänner att den fordran de har på dig. Jag är som sagt inte helt säker på vad som har hänt men om Försäkringskassan 2006 hörde av sig angående fordringen och krävde pengarna, fastställde fordringen eller på något annat sätt erkände den har det tyvärr inte gått 10 år (sedan fordringens tillkomst eller preskriptionsavbrottet) och preskription inte inträtt. Som sagt är det 10 års preskriptionstid för fordringar på bostadsbidrag. Då det inte gått 10 år sen F-kassan hörde av sig angående fordringen har de tyvärr rätt att kräva dig på återbetalning av bidraget.
Lawline RådgivareRådgivare