FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/11/2006

Försäljning av fastighet täcker inte banklånet

Vi är två delägare till en villa som ska säljas på offentlig auktion. Villan har mögelskador och är nedvärderat till 78 tkr. hos Skattemyndigheten. Återstående villalån är 145 tkr, vad händer med lånet om villan säljs till högstbjudande tex. för 75 tkr.

Lawline svarar

Eftersom jag inte vet bakgrunden och vägen till försäljningen är det svårt att säga exakt vad som händer. Regler om pantbrev och utmätning finns i jordabalken respektive utsökningsbalken som du hittar http://lagen.nu/1970:994#K22 och http://lagen.nu/1981:774. Generellt gäller dock att om inte försäljningssumman räcker till att betala tillbaka hela lånet kommer ni att vara skyldiga banken mellanskillnaden, vilket i ditt exempel blir 145 tkr - 75 tkr = 70 tkr. Även om banken har förmånsrätt i fastigheten är ju själva skulden personlig. Fastigheten i sig kan inte vara skyldig några pengar. Vid exekutiv auktion p.g.a. utmätning gäller att banken får betalt upp till det minsta av pantbrevets belopp + 15 % av det beloppet och det belopp som försäljningen drar in. Om utmätningen har initierats av banken görs avdrag för kronofogdemyndighetens kostnader (JB 6:3 och UB 12:26). Om inte hela skulden täcks kommer ni som sagts ovan att vara skyldiga banken mellanskillnaden. Om ni inte har gjort det råder jag er att snarast möjligt ta kontakt med banken för att informera den om läget och arbeta fram en överenskommelse för hur ni ska lösa återbetalningen av eventuell mellanskillnad.
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare