FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/09/2012

Underhållsskyldighet, Lokalhyra

Jag hyr en lokal sedan flertalet år tillbaka. Lokalen övertogs i samband med ett köp av rörelsen som låg i lokalen, jag har dock ännu på 10 år inte fått ett eget hyreskontrakt att skriva under. Men mitt stora bekymmer är att vi vid mängder a tillfällen påtalat flertalet brister i lokalen, så som icke fungerande avlopp (luktar allt som oftast avlopp i butiken), över 30grader varmt på sommaren, entrédörren får öppnas med kofot då den fastnar av tjälen, stark stickande (mögel) lukt i butiken, läckande tak, takavrinning som går rakt ut framför entrén och bildar isgata på vintern, otäta dörrar(man ser ut vid karmen), golvet i lokalen har börjat luta, listan går att göra lång. De få gånger som någon skickats över för att titta på något av felen så kanske det blir en nödlösning som bäst, men normalt händer inget. Vi lämnade över en lista i början av augusti, och fick då svaret att "allt det här kan jag inte ordna", och sen har inget mer hänt. Så nu har vi valt att flytta till en annan lokal, men vi har hyrestid kvar till december 2013, men vi kan ju inte få en ny hyresgäst till lokalen med dessa brister och har ingen som helst lust att fortsätta betala för denna lokal. Vad kan vi göra? Bara mögellukten har fått flertalet av våra kunder att lämna butiken. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hejsan! Enligt hyreslagen ansvarar hyresvärden för att hålla lokalen i fullt brukbart skick för det avsedda ändamålet. Hyresvärdens skyldighet att underhålla lokalen är dock dispositiv, vilket innebär att hyresvärden i avtalet med hyresgästen helt eller delvis kan avtala bort sin underhållsskyldighet. Det mest förekommande i kommersiella förhållanden är dock att hyresgästen ska utföra och bekosta inre underhåll av lokalen, såsom ytskikt på golv, väggar och tak, medan hyresvärden ska utföra och bekosta övrigt erforderligt underhåll av lokalen och av densamme tillhandahållen inredning. Finns det inget reglerat avseende hyresgästens underhållsskyldighet är utgångspunkten att hyresvärden ansvarar för samtliga underhållsåtgärder i lokalen. När det kommer till hyresavtal finns inga formkrav. Ett avtal kan således ingås muntligen, men det försämrar så klart bevisläget. Som jag förstår det har din hyresvärd ett hyresavtal som du skrivit under, men du har inte fått någon kopia på detta. Lagen saknar annars sanktioner om endera parten vägrar upprätta avtalet i skriftlig form. Vad gäller brytandet av kontraktet har du hyrestid till dec 2013. Säger ni upp kontraktet idag, eller som senast nio månader innan det går ut, kommer det ändå att löpa fram till detta datumet. Svaret känns klent, men det finns tyvärr inte mycket mer än så här jag kan säga utan ett konkret hyresavtal. Kolla upp vad som gäller enligt detta. Det kan sedan vara bra att vända sig till hyresnämnden med denna typ av frågor. Vid brist i nyttjanderätten har ni som hyresgäst rättigheter i form av olika påföljdssanktioner mot hyresvärden. De påföljder hyresgästen kan göra gällande mot hyresvärden, vilka till stor del även kan användas parallellt, är avhjälpande av bristen, skälig nedsättning av hyran, uppsägning i förtid och skadestånd. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare