Bostadsrätt - störningar

Önskar hjälp med förtydligande/tolkning av bostadsrättslagen kap 7 § 9 som även ni hänvisat till. VEM är den lag o regelrätta bedömmaren ang störningsgraden? För om det är styrelsen är man redan stenkörd i o m de är dom vidare som meddelar dig och vidare avhyser dig om ingen förbättring. Toleransnivån är enormt olika från brf till brf finns det en riktgräns för vad som är störande eller inte?

Lawline svarar

Av 7:9 bostadsrättslagen framgår att en bostadsrättshavare ska ta hänsyn till dem som bor i omgivningen. Man ska alltså inte utsätta andra för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön, att de inte skäligen bör tålas. Vart den gränsen går kan skilja sig mellan olika föreningar, precis som du själv skriver. Man får se till den aktuella föreningens stadgar, ortens sed och praxis. Av paragrafen framgår det vidare att det är föreningen som bedömer ifall man varit hänsynslös. Får man klagomål och tillsägelser som till slut leder till att föreningen vidtar åtgärder, får man bestrida detta och ta det till domstol. Det blir då en tvist mellan bostadsrättsföreningen och bostadsrättshavaren. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare