FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/11/2006

Gåvobrev avseende bostadsrätt

Gåvobrev? Min mor vill överlåta sin bostadsrätt till mig. Vad skall man tänka på? Hur skriver man ett gåvobrev? med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Ett gåvobrev som avser en bostadsrätt måste vara skriftligt och undertecknas av både givare och gåvotagare, samt innehålla uppgifter om lägenheten, såsom namn/beskrivning och andelsstorlek. Om formkraven inte är uppfyllda betraktas gåvan som ogiltig. Vid gåva av bostadsrätt ska man dessutom underrätta bostadsrättsföreningen för godkännande och registrering av överföringen. Gåvobrevet ska därför skickas till styrelsen för bostadsrättsföreningen, tillsammans med en ansökan om utträde för givaren och inträde i föreningen för mottagaren. Det kan också finnas anledning att skriva in villkor i gåvobrevet, t.ex. att egendomen ska vara enskild egendom för mottagaren och därmed inte ingå i en eventuell bodelning vid äktenskapsskillnad. Man kan också i gåvobrevet bestämma att gåvan inte får säljas eller belånas, eller att givaren har rätt att bo kvar i fastigheten. Om givaren är gift, registrerad partner eller sambo måste som huvudregel den andre maken, registrerade partnern eller sambon ge sitt skriftliga samtycke till gåvan. Om gåvan inte ska betraktas som förskott på arv måste även detta framgå av gåvobrevet – i annat fall kommer gåvan att avräknas från den laglott som tillkommer en bröstarvinge vid en förälders bortgång. Avslutningsvis bör gåvobrevet formuleras enkelt och tydligt, för att i möjligaste mån undvika missförstånd och oklarheter vid en eventuell framtida konflikt. Lycka till! Med vänliga hälsningar,
Rådgivare