Svävarklausuler inom fastighetsrätten

Vad är en svävarklausul och vilket lagrum kan man hänvisa till?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Svävarklausuler är ett fenomen som förekommer inom fastighetsrätten. Äganderätten till en fastighet övergår vanligtvis omedelbart till köparen så snart ett bindande avtal som uppfyller formkraven i 4 kap. 1 § jordabalken (JB) föreligger. Det finns dock en möjlighet att jämlikt 4 kap. 3 § 1 JB i köpehandlingen inta villkor varvid fastighetsförvärvets fullbordan eller bestånd blir beroende av en framtida händelse. Man säger då att äganderätten inte är definitiv, utan att den hålls svävande. Det är sådana villkor som kallas för svävarklausuler. Sådana klausuler är alltså tillåtna, under förutsättning att de tas in i köpehandlingen, men får enligt 4 kap. 4 § första stycket JB inte ställas upp för mer än två år. Som ett klassiskt exempel på en svävarklausul kan nämnas att kommuner, när de säljer obebyggda fastigheter, anger att köpet ska gå tillbaka om säljaren inte bebyggt densamma under en viss tid. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare