likabehandligsprincipen

Lika för alla pricipen? Jag har lämnat in en begäran till min bostadsrättsförening om att få göra en dörröppning i en bärande vägg. De nekade min begäran, dock inte med motiveringen att det skulle vara riskabelt för fastigheten, då jag har undersökt detta och det skulle inte vara några problem. Deras motivering är istället "lika för alla principen", dvs att om de låter mig öppna en vägg, måste de låta alla öppna en vägg. Har de rätt att neka en renovering av denna anledningen?

Lawline svarar

Hej, roligt att du vänder dig till oss på lawline för svar på din fråga. Området du är inne på är relativt osäkert och det är alltså en ganska klurig fråga, men jag skall göra mitt yttersta för att försöra förklara läget på bästa möjliga vis. Likabehandlingsprincipen som du nämner är vad vi jurister kallar för en allmän rättsprincip. Alltså, det är en princip som inte finns direkt angiven i varken Bostadsrättslagen (1991:614) eller Lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar. Principen gäller dock som rättsgrund på samma vis som den skulle gjort om den fanns återgiven i lagtext. Principen får inte en lika klar betydelse som den skulle fått om den var lagreglerad i och med att rättstillämparen tvingas göra en skönsmässig bedömning vid dess tillämpning. Högsta domstolen har dock hänvisat till principen i sin praxis utan att peka på ytterligare, se; NJA 1985 s 343. Principen är till för att förhindra att bl.a. styrelsen att missgynna eller gynna vissa medlemmar på bekostnad av föreningen eller andra medlemmar.Principen torde dock inte gälla om stadgarna anger att vissa medlemmar ska vara underkastade andra regler än de övriga. För att inte krånga till det för mycket kommer jag inte att gå djupare i ämnet. Vad jag kan säga är dock att principen är allmänt vedertagen och något som man som styrelse kan hänvisa till. Då jag inte vet något om det övriga klimatet i föreningen är det svårt att med säkerhet ge ett rakt svar.Vad du i nuläget kan göra är helt sonika att du överklagar beslutet. Hoppas detta hjälper till att reda ut ett klurigt område. Lycka till. Jacob
Lawline RådgivareRådgivare