FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/09/2012

Utebliven lön

Min sambo är anställd fram till ett visst datum. Under den tid han arbetat har lönen regelmässigt betalats ut för sent, upp till tre veckor, och nu inte alls. Får han stanna hemma den tid han har kvar av sin anställning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. En arbetsgivare som inte betalar ut lön bryter mot anställningsavtalet. Enligt 4 § 3 st Lag om Anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80#P4S3) får en arbetstagare omedelbart frånträda sin anställning om arbetsgivaren ”i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren”. Att betala ut överenskommen lön är det viktigaste åliggandet arbetsgivaren har. Det finns rättsfall från Arbetsdomstolen (bland annat AD 1971 nr.19 och AD 1976 nr.135) som visar att man ser mycket allvarligt just på utebliven lön, och ger stöd för att en arbetstagare har rätt att frånträda anställningen om lönen uteblir. Att frånträda anställningen innebär att arbetstagaren inte behöver iaktta någon uppsägningstid. Man kan i så fall gå direkt till ett nytt jobb. Det har här stor betydelse hur länge lönen försenats. Någon exakt tidsgräns finns inte, utan det får bedömas från fall till fall om dröjsmålet är så allvarligt att arbetstagaren har rätt att frånträda anställningen. Att arbetsgivaren dröjer någon enstaka dag med att betala ut lön ger sannolikt inte arbetstagaren rätt att lämna anställningen. Frånträdandet innebär emellertid att arbetstagaren säger upp sig, varför denne inte har rätt till ytterligare lön än det arbetstagaren tidigare har intjänat genom arbete hos arbetsgivaren. Däremot gäller att en arbetstagare som avbryter sin anställning med stöd av 4 § 3 st LAS ges rätt till ekonomiskt skadestånd enligt 38 § LAS för den förlust som uppkommer. Vänligen
Angelica HageRådgivare