FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/09/2012

Äganderätt till hund

Hej! När jag flyttade gick mitt ex med på att passa min hund under tiden. När han hade hunden började vi bråka och nu vägrar han lämna tillbaka hunden. Jag har intyg på att jag köpte hunden så jag har väl rätt att få tillbaka honom?Och hur får jag isåfall tillbaka honom när exet vägrar lämna hunden till mig?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. En hund betraktas som lös egendom. Detta innebär att du fortfarande har äganderätt till din hund om inte äganderätten har övergått till ditt ex genom överlåtelse eller någon form av samäganderätt. Att passa en hund torde inte utgöra en överlåtelse i rättslig bemärkelse. Av din fråga kan jag klart inte tyda om du och ditt ex var sambos den tiden han passade hunden. Dock spelar detta inget roll i och med att en hund ej utgör gemensamt bohag (egendom som båda har rätt till) vilket innebär att hunden är din vilket som. Du kan få din hund tillbaka genom att väcka talan om bättre rätt till hunden, en fastställelsetalan enligt 13:2 rättegångsbalken (RB). För detta krävs att du lämnar in en stämningsansökan till tingsrätt enligt 42:1 RB.
Lawline RådgivareRådgivare