FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/09/2012

Samfällighet

Hej! Vi är en samfällighetsförening som har fått problem med kommunen ang. en tolkningsfråga om vem som ska stå för besiktningskostnaderna av våra lekplatser. Föreningen sköter området utanför alla fastigheter, dvs klipper gräs o.dyl. Kommunen äger marken. Enligt kommunen ska föreningen betala besiktningskostnaderna eftersom den sköter lekplatserna, men i P.o.B-lagen står det att markägaren ska betala. Små föreningar får stora kostnader varje år. Hoppas ni löser problemet.

Lawline svarar

Hej, Tack för er fråga. Enligt plan och bygglagen (PBL) 6: 21 ansvarar en kommun för underhållet av allmänna platser som kommunen är huvudman för. Allmän plats defineras enligt 1: 4, samma lag, som en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för gemensamt behov. Inget i er fråga pekar på att er lekplats inte skulle uppfylla detta krav. Att vara huvudman för en allmän plats innebär kort att man ansvarar för ordning och underhåll. I och med att er samhällighetsförening sköter området utanför fastigheterna, tyder detta på att det är det är föreningen som är huvudman för lekplatsen (om denna ligger inom området utanför fastigheterna). Detta innebär att kommunen inte är huvudman för er lekplats trots att kommunen är markägare och att man därför inte ansvarar för underhållet av lekplatsen enligt 6:23 PBL. Enligt 6:23 PBL regleras ansvaret istället i anläggningslagen (AnL). 15 § 2 st AnL uppger att kostnaderna för anläggningens drift fördelas utifrån andelstal för varje fastighet. (Andelstalet bestämmes efter vad som är skälig med hänsyn främst till den omfattning i vilken fastigheten beräknas använda anläggningen). Detta innebär att det är ni, samfällighetsföreningen som ansvarar för besiktningskostnaderna.
Lawline RådgivareRådgivare