FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/09/2012

Avhjälpande av miljöskador

Jag köpte i vintras en fastighet av min hemkommun som ägt den i 20. Detta är och har alltid varit en villatomt. I dagarna har jag nu fått reda på att marken är förorenad. Vem bär ansvaret för detta. Vid köptillfället vart jag ej upplyst om detta.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Som utgångspunkt gällande miljöskador gäller principen om att förorenaren betalar enligt 2:8 miljöbalken (MB). Den ansvarige för den förorenade marken är därför i första hand verksamhetsutövaren, alltså den som bedriver eller som i detta fall har bedrivit/vidtagit åtgärd som bidragit till föroreningskadan. Ansvaret regleras i 10:2 MB och gäller även tidigare utövare av verksamheten. Åtgärder som den skyldige ska vidta finns i 10:4 MB och innebär att man i skälig omfattning ska utföra eller bekosta behövliga åtgärder för att avhjälpa föroreningsskador etc. I andra hand svarar fastighetsägaren enligt 10:3 MB. Ansvaret är subsidiärt och förutsätter att man inte kan hålla någon verksamhetsutövare ansvarig. En annan förutsättning är att fastighetsägaren vid sitt förvärv känt till föroreningen eller då borde upptäckt dem, för villaköpare eller annan privatbostad svarar fastighetsägaren dock bara vid vetskap. Ansvaret för fastighetsägaren bestäms utifrån en skälighetsbedömning. I och med att du inte var upplyst om föroreningen vid köptillfället tycks detta krav inte vara uppfyllt och torde innebära att du inte kan bli ansvarig. Viktigt att veta: trots att du som fastighetsägare inte blir ansvarig för avhjälpande av miljöskadorna kan du ändå komma att bli ersättningsskyldig i skälig utsträckning för den värdeökning på fastigheten som en efterbehandling medför enligt 10:9 MB.
Lawline RådgivareRådgivare