Preskriptionstid för fordran mot konsument

Börjar preskriptionsfristen att löpa ifrån den dag man avslutat exempelvis en renovering? 3 års preskriptionstid mot konsument - var hittar man detta svart på vitt?

Lawline svarar

Hej, I preskriptionslagen hittar du bestämmelser om just detta. Preskriptionstiden börjar löpa ifrån det att fordran uppkom. Det beror alltså på avtalet i det specifika fallet (så som exempelvis rörande en renovering) när preskriptionstiden börjar löpa. Att det är just 3 års preskriptionstid som gäller för en fordran mot konsument hittar du i preskriptionslagens 2 § 2 st. Preskriptionslagen hittar du här: https://lagen.nu/1981:130 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare