FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/09/2012

Uppsägning p.g.a. arbetsbrist m.m.

Hej, mitt företag meddelade igår eftermiddag via vår distriktschef att vi måste spara pengar, ca 100 000 kronor, och att en av oss 4 anställda måste sluta alternativt att alla fyra går ner 25% i lön under fyra månader. Vi 4 skulle gemensamt fattat beslut om hur vi ville ha det klockan nio i morse! Vår team leader lyckades få det flyttat till måndag morgon. Vi har inget kollektivavtal. Företaget är danskt men vi är anställda i Sverige. Får företaget ens lov att lägga detta på medarbetarna? Vi är en kundservice där vi har mellan 21-24 000 i månadslön. Team leadern har jobbat där i 6 år, två andra i 5 och jag i 9 månader. Vad har vi för rättigheter? Undrar för övrigt också - mitt anställningskontrakt är skrivet på danska trots att jag är svensk och arbetar i Sverige. Är det tillåtet? Jag kunde inte ens förstå hälften av det. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Till att börja med kan påpekas att en grundprincip i svensk arbetsrätt är att arbetsgivaren har rätt att fritt leda och fördela arbetet på arbetsplatsen. Detta innefattar bland annat hur arbetskraften skall organiseras på arbetsplatsen. Eftersom inte annat framgår av frågan förutsätter jag i fortsättningen att ni är tillsvidareanställda. *Uppsägning p.g.a. arbetsbrist* Att en arbetsgivare går med förlust kan mycket väl vara ett godtagbart skäl för att säga upp personal eller dra in på tjänster. Den arbetsrättsliga benämningen på detta är att "arbetsbrist föreligger" och det står arbetsgivaren relativt fritt att själv bedöma om så är fallet. I och med att det är arbetsgivaren som vill säga upp er p.g.a. (som det verkar) arbetsbrist är det också hans/hennes ansvar att ta det slutliga beslutet i uppsägningsfrågan. Detta följer redan av lagens formulering att det rör sig om "uppsägning från arbetsgivarens sida". Det finns dock inte några hinder i lagen för att arbetsgivaren inhämtar synpunkter från de anställda om hur de skulle ställa sig till olika alternativ till följd arbetsbristen. Vidare måste uppsägning från arbetsgivarens sida ska vara skriftlig och lämnas till arbetstagaren personligen (se 8 -10 §§ lagen om anställningsskydd (LAS) ). *Ändring i anställningsavtal - gå ner i tid* För det fall arbetsgivaren skulle vilja ända era anställningsvillkor så till att gälla 75 istället för 100 % så kan konstateras att detta inte är acceptabelt utan att arbetstagarna lämnat sitt samtycke. Att er chef "bollat över" frågan till er kan likställas vid att han bett om ert samtycke till att gå ner i tid. Du kan inte tvingas att gå ner i tid, men konsekvensen av att inte göra det kan i värsta fall leda till att uppsägning istället sker p.g.a. arbetsbrist - det blir i sådana fall frågan om att välja mellan pest eller kolera för arbetstagaren. *Turordning vid uppsägning* Vad sedan gäller turordningen vid uppsägning så är huvudregeln enligt LAS "sist in, först ut". Om arbetsplatsen har max 10 anställda får dock högst två anställda som bedöms vara av särskild betydelse/ ha speciella kunskaper undantas från turordningen. *Uppsägningstid* De arbetstagare som har jobbat mindre än två år har rätt till en (betald) uppsägningstid på en månad. De som arbetat mellan två till fyra år har rätt till två månader, de som arbetat fyra till sex år har rätt till tre månader och de som har arbetat sex till åtta år har rätt till fyra månaders uppsägningstid etc. *Anställningskontraktet* Själva anställningskontraktet behöver inte vara skriftligt. Däremot är arbetsgivaren enligt 6 c § LAS skyldig att senast en månad efter anställningens början skriftligt informera arbetstagaren om bl.a: vilka uppgifter som ingår i arbetet, arbetstagarens titel eller befattning, arbetstagarens lön och löneförmåner samt när lön ska betalas ut, de uppsägningstider som gäller m.m. Detta är en tvingande regel till skydd för den svagare parten, d.v.s. arbetstagaren. Om informationen förvisso ges, men på ett språk som den anställde inte behärskar torde det vara detsamma som om information överhuvudtaget inte kommunicerats. Även om ni inte är fackligt anslutna kan ett tips ändå vara att vända sig till det fack som ni annars skulle ha tillhört. De är experter på frågor som denna och kan troligtvis ge er mer information om hu ni kan gå tillväga. Lagen om anställningsskydd hittar du här: https://lagen.nu/1982:80 Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare