FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/09/2012

Arbetsbrist vid övergång av verksamhet

Hej! Jag och min fru skall köpa en kioskverksamhet (inkråm). Företaget, ett AB, har idag 2 anställda. Vårt nya företag kommer att vara ett HB med bara mig och min fru som arbetande delägare. Måste vi överta de anställda trots att vi redan nu vet att det inte finns något arbete till dem?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att besvara denna fråga måste först avgöras om förhållandet är att se som övergång av verksamhet enligt 6 b § LAS dvs Lagen om anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80#P6bS1). Detta förutsätter att en övergång av ett företag, en verksamhet eller en del av en verksamhet sker från en arbetsgivare till en annan. För att avgöra om så är fallet görs en helhetsbedömning av sju kriterier: 1. om arten av företag eller verksamhet består, 2. om företagets materiella tillgångar, såsom byggnader och lösöre har överlåtits eller inte, 3. värdet av överlåtna immateriella tillgångar vid överlåtelsetidpunkten (good-will, varumärken etc.), 4. om majoriteten av de anställda har tagits över eller inte, 5. om kunder tagits över eller inte, 6. graden av likhet mellan mellan verksamheten före och efter överlåtelsen, samt 7. i förekommande fall under vilken tidsperiod verksamheten har legat nere. Om ni således tar över hela inkråmet från företaget och fortsätter bedriva samma typ av verksamhet så är det mest sannolikt att ni övertagit verksamheten på så sätt som avses i 6 b § LAS. Därmed övergår också de rättigheter och skyldigheter på grund av de anställningsavtal och de anställningsförhållanden som gäller vid tidpunkten för övergången på er som nya arbetsgivare. Den nya arbetsgivaren övertar således även personalen. Uppsägning får inte ske på grund av verksamhetsövergången i sig. Uppkommer däremot en arbetsbrist i verksamheten efter att övergången skett så är detta en sådan typ av saklig grund för uppsägning som enligt 7 § LAS (se https://lagen.nu/1982:80#P7S1) utgör giltigt skäl för uppsägning av personal. Detta ger emellertid inte möjlighet att säga upp personal från tidigare verksamhet för att kunna anställa annan, ny personal i den nya verksamheten. Vänligen
Angelica HageRådgivare