FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/09/2012

Möjligt att frånträda muntligt anställningsavtal?

Jag har jobbat på ett företag nu i 1 vecka och känner att detta är inget för mig. Samtidigt har jag kommit in på en utbildning som jag gärna vill gå. Jag har fått ett visstids kontrakt på 1 månad som jag ännu inte fått skriva på. Kan jag få säga upp mig och sluta med detsamma eller måste jag jobba tills kontraktet gått ut?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns inget formkrav för anställningsavtal, varför de kan ingås såväl skriftligen som muntligen med bindande verkan, vilket följer av avtalslagen (se https://lagen.nu/1915:218). En grundläggande regel är att avtal ska hållas. En annan sak är att det är den som påstår att ett avtal har ingåtts som ansvarar för att bevisa detta och detta kan bli mycket svårt att bevisa att ett muntligt avtal faktiskt har ingåtts, framför allt om det inte finns vittnen till faktumet. Hävdar arbetsgivaren att att ett anställningsavtal har ingått är det alltså upp till denne att visa att så har skett för att du ska vara bunden. Detta kan bli svårt utan skriftlig dokumentation över överenskommelsen, däremot kan faktumet att du redan arbetat för arbetsgivaren tala för att ett anställningsavtal faktiskt har ingåtts. Däremot kan det bli svårt för arbetsgivaren att bevisa vilken typ av anställningsavtal som har ingåtts, exempelvis att det är ett visstidsanställning som ingåtts och inte exempelvis en provanställning som är lättare att frånträda. Möjligen kan du komma överens med din arbetsgivare om en lösning som passar er båda, vilket givetvis vore det bästa för er båda. Vänligen
Angelica HageRådgivare