FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/09/2012

Uppsägning & turordningsregler

Hej vad gör jag om min arbetsgivare inte mailar Eller skriver till mig om anledning till att jag är uppsagd på grund av arbetsbrist när personal som har exakt samma arbetsuppgifter som jag som anställts senare än mig inte är uppsagda?

Lawline svarar

Hej, kul att du kommer till oss för svar på din fråga. Till en början skall sägas att situationen du beskriver regeras i Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). https://lagen.nu/1982:80. Av 7 § (LAS) framgår att en uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara sakligt grundad. En uppsägning som grundas på arbetsbrist anses dock i princip alltid vara sakligt grundad. Enligt 9 § (LAS) har arbetsgivaren en skyldighet att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som åberopas som grund för uppsägningen. Alltså har du rätt att kräva en förklaring till varför du blivit uppsagd. Nu har du dock blivit meddelad att skälet till uppsägningen varit arbetsbrist så för dig blir det nedan anförda som blir relevant. När du har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist måste din arbetsgivare iakkta turordningsregler. Detta regleras i 22 § LAS och det skall observeras att denna bestämmelse är semidispositiv. Att den är semidispositiv innebär att man i enskilda fall kan avtala om att annat skall gälla genom till exempel kollektivavtal. Om detta inte är fallet så anger 22 § LAS att det är den s.k "Sist in, först ut"-regeln som gäller. Denna regel innebär o princip att arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid under förutsättning att arbetstagaren har *tillräckliga kvalifikationer*. Om två arbetstagare har arbetat lika länge, ger högre ålder företräde. Om en arbetsgivare har högst tio anställda kan två nyckelpersoner undantas från turordningen. Således kan du, om du kan styrka att du har tillräckliga kvalifikationer, kräva att "Sist in, först ut"-regeln skall appliceras Jag rekommenderar stark att du tar kontakt med facket då detta är precis vad de sysslar med. Lycka till Jacob
Lawline RådgivareRådgivare