Hyra av samägd lantbruksenhet

Är ett hyresavtal giltigt om det är underskrivet av endast en fastighetsägare eller ska samtliga fastighetsägare skriva under? Detta gäller inte en hyresfastighet utan en enfmailjsvilla (dock registrerad som lantbruksenhet) som ägs av tre syskon och hyrs ut till en person (ej näringsverksamhet).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Eftersom det i ditt fall är fråga om en lantbruksenhet som samägs av tre personer tillämpas lag (1989:31) om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter (LFSJ). Enligt 2-3 §§ LFSJ ska samägarna tillsammans utse en ställföreträdare som ensam kan företräda de övriga delägarna _utåt_ mot tredje man i merparten av förvaltningen (det kan vara frågor om avverkning, reparationer, annat underhåll, ombyggnad och avtal om kortidsarrende m.m.). Denna typ av frågor kan benämnas *typ 1-frågor*. (Beslut i dessa frågor fattas _internt_ mellan delägarna med enkel majoritet se 5 § LFSJ). Ställföreträdaren har dock inte behörighet att ensam företräda delägarna _utåt_ mot tredje man vid vissa mer betydande förfoganden med fastigheten. Han får inte 1. överlåta fastigheten eller en del av den, 2. inteckna eller pantsätta fastigheten, 3. upplåta nyttjanderätt eller annan rättighet i fastigheten, om avtalet gäller för längre tid än fem år eller för någons livstid eller om det kan bli förlängt på begäran av nyttjanderättshavaren. Dessa typer av frågor kan benämnas *typ 2-frågor* (beslut i dessa frågor kräver _internt_ att delägarna är eniga se 5 § LFSJ). I ditt fall blir alltså frågan om ditt hyresavtal är en typ 1- eller typ 2-fråga. Om avtalet sträcker sig över en längre tid än fem år (alternativt livstid) eller om om du har besittningsskydd (avtalet förlängs på din påfodran) så är det en typ 2-fråga. I så fall måste samtliga delägare skriva under avtalet eller låta någon skriva under i deras ställe med hjälp av fullmakt. Om det istället inte är en typ 2-fråga räcker det med att ställföreträdaren skriver under. Notera dock att ställföreträdaren fortfarande internt måste ha stöd av en majorititet av delägarna, dessa behöver dock inte skriva under (se 5 § LFSJ). Vem som är ställföreträdare finns registrerat i fastighetsregistret (2 § st. 1 LFSJ). Om ingen ställföreträdare utsetts kan tingsrätten på orten utse en ställföreträdare (2 § st. 2 LFSJ). Mvh Mattias lag (1989:31) om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter finns på https://lagen.nu/1989:31
Lawline RådgivareRådgivare