FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/08/2012

Fullmaktstagare överskridit befogenhet

Jag (farbror) skickade ett brev till min brorson om att jag ville att han skulle köpa en lägenhet för 2 000 000 kr. Efter att jag skickade iväg brevet så kom jag på att jag ville ha en lägenhet med en öppen spis så jag ringde min brorson och talade om att det skulle även finnas en öppen spis i den lägenhet jag ville att han skulle köpa åt mig. Min brorson får tag i en lägenhet som kostar 1 800 000 kr och köper den. Lägenheten har ingen öppen spis som jag så gärna ville ha, min brorson har dessutom köpt soffgruppen från förra fastighetsägaren, vilket jag inte har bett honom göra. Min fråga är jag bunden av dessa köp min brorson har förtagit?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Frågor om fullmakter regleras i 2 kap. avtalslagen (AvtL). Så fort du har gett din brorson en fullmakt att göra någonting är du berättigad och förpliktigad i förhållande till tredje man att fullgöra avtal och andra rättshandlingar som din bror inom fullmaktens gränser vidtar i ditt namn (10 §). Om din brorson har handlat i strid mot särskilda inskränkande föreskrifter som du har givit honom blir fullmakten inte gällande mot dig om tredje man borde ha insett att din bror överskred sin befogenhet (11 §). I det fall att tredje man var i god tro blir avtalet ändå bindande gentemot dig, trots att din brorson har överskridit sin befogenhet. Det är inte osannolikt att säljaren i detta fall får anses ha varit i god tro i och med att du endast har gjort en muntlig ändring av en skriftlig fullmakt. I den mån du kan visa att den muntliga befogenheten har överskridits kan du dock i ett sådant fall kräva ersättning av din brorson för den skada som det har orsakat dig. Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare