FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/08/2012

Olovligt byggande av väg?

Bakgrund: Jag har en lagerbyggnad i norrland som jag besöker någon gång per år. Nu senast ser jag att någon har varit och gjort en väg (!) delvis över min mark bara någon meter bakom byggnaden, troligen förra sensommaren. Jag misstänker kommunen och och den lokala maskinfirman för det. Det är väl bla egenmäktigt förfarande och hur mycket skadestånd kan man begära för det ?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Eftersom jag inte har tillgång till närmare information angående hur markförhållandena ser ut, är det förenat med vissa svårigheter att säkert uttala sig om frågan. Men om med utgångspunkten att någon har dragit en väg över din privata tomtmark så skulle svaret bli att det givetvis ej är tillåtet. Precis som du nämner är egenmäktigt förfarande (8:8 BrB) den beskrivning jag skulle använda. För att det ska kunna betraktas som egenmäktigt förfarande krävs att någon olovligen rubbar din besittning, vilket i fallet skulle vara att anlägga en väg över din tomtmark. Nivån på skadeståndet kommer beräknas på hur stor skada du har lidit av denna olovliga rubbningen, förmodligen ungefär vad det kostar för dig att återställa marken till ursrungsskick, men prata med en jurist om dina anspråk så kan han hjälpa dig vidare i ditt ärende.
Lawline RådgivareRådgivare