FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2012

Hyresfrågor

Hyresvärden vill att vi ska betala fram tills den 1/9 men vi lämnade nycklarna till honom den 17/6. Är vi också skyldiga att betala hans målare för att han ska täcka eventuella dolda fel? (så som mögel)

Lawline svarar

Hejsan! Till att börja med beror hyresbetalningen på när avtalet sades upp, och hur lång uppsägningtiden är. Hyran ska betalas till dess uppsägningstiden utgått, oavsett om ni bor kvar i lägenheten eller ej. Vad gäller er skyldighet att betala för målare beror det på omständigheterna i det enskilda fallet. Enligt 12 kap 15 § jordabalken svarar hyrevärden för sk normat slitage av lägenheten. Om försämringen däremot orsakas av vårdslöshet svarar hyresgästen för detta enligt 12 kap 24 §. Det som förväntas av en hyresgäst är således att denne ska iaktta den aktsamhet som skäligen kan förväntas av en ordentlig person. Du står inte bara för din egen vårdslöshet, utan även för familjemedlemmar, gäster och inneboende. Som tumregel brukat man säga att nötning på ”ytskiktet” faller under normalt slitage, medan spräckta handfat och toalettstolar, krossade rutor mm oftast beror på vårdslöshet. Hyresgästen har alltså en vårdplikt medan hyresvärden har en underhållsskyldighet. Exempelvis står du för rengöring av målade ytor medan hyresvärden står för ommålning. Tiden för den normala förslitningen varierar med hänsyn till bla lägenhetens och familjens storlek. Det sedvanliga tidsintervallet vid målning och tapetsering har kommit att bli alltmer utsträckt och är idag uppåt ca 14 år. Hoppas att svaret gav dig tillräcklig information för att du själv ska kunna göra en avvägning. Undrar du något mer så återkom gärna! Lycka till! Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare