FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2012

Hyreshöjning

Jag bor i en hyresrätt och min hyra dras på autogiro, när jag nu ser över mina utgifter noterar jag att på min senaste hyra har det dragits flera hundra kronor mer än vad jag vanligtvis betalar. Jag pratade med en granne som nämnde att det tidigare satt någon lapp i trapphuset angående höjning av hyran men jag har varit på semester ett par veckor och inte sett någon sådan, jag har inte heller fått någon som helst personlig information om en hyreshöjning, varken per telefon, mail eller brev. Min fråga lyder, har man laga rätt att per autogiro dra mer pengar vad som står i mitt ordinarie kontrakt, utan att över huvud taget meddela mig först?

Lawline svarar

Hejsan! Din hyresvärd kan genom ett skriftligt meddelande begära en villkorsändring, i detta fall höja hyran. Vad gäller formen för det skriftliga meddelandet finns inget krav vad gäller innehåll. Däremot verkar det som att ett sådant meddelande ska skickas till personen i fråga. En lapp i trapphuset skulle kunna vara otillräckligt. Eftersom du dessutom motsätter dig beslutet ska hyresvärden ansöka hos hyresnämnden om ändring av hyresvillkoren. Om hyresnämnden kommer fram till att hyreshöjningen är ok, får du betala hyran från och med den dagen du fick meddelande om hyreshöjningen. Hyresnämnden kan även besluta att hyreshöjningen inte ska gälla. Du kan isf få tillbaka dina pengar retroaktivt. Även om hyreshöjningen anses vara befogad, kan du ändå ha möjlighet att få pengarna tillbaka, om det anses att meddelandet din hyresvärd lämnade är otillräckligt. Att hyran dragits via autogiro borde mot bakgrund av ovanstående anses vara felaktigt gjort då förändringen genomförts mot din vilja (och utan din vetskap). Steg ett borde vara att kontakta hyresvärden. Steg två att kontakta hyresnämnden som fungerar som medlare i denna typ av tvister. Lycka till! Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare