FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2012

Hyresgästens skyldigheter, Vårdplikt/Underhållsskyldighet

Flyttade för över 4mån sedan...Enligt hyresvärden skulle jag bli betalningsskyldig för målning av ett rum på minst 10kvm..och 2 låder i köket...Nån vecka senare ringer dem och säger att man måste måla om rummet+hallen (några märken från mössa och vantar låder) en liten vägg. Det var ok men sedan får jag en räkning på närmare 8000kr att betala.Tog upp det med hyresföreningen och enligt deras lista skulle allt kosta sammanlagt 3000kr. De sade att jag kunde bestrida och det gjorde jag men till problemet efter 1månad hör vi inget och jag betalar in 2500kr. Men två dagar senare får jag en till faktura på nästan 3000 kr för saker som ska ha varit trasiga efter vår avflytt .Under besiktningen var det en låda och en hylla som va lite sönder..Vad gör ag nu det känns som att dem nu vill jäklas med mig och jag vill verkligen inte betala för saker som jag vet inte va sönder. Det är 2 månader mellan dem två fakturorna. Hur går jag vidare? Detta har verkligen urartat nu.

Lawline svarar

Hejsan! Till att börja med tänkte jag gå igenom vad som gäller generellt för hyresgäster vs hyresvärd när det kommer till ”upprustning av lägenhet”. Enligt 12 kap 15 § jordabalken svarar hyrevärden för sk normat slitage av lägenheten. Om försämringen däremot orsakas av vårdslöshet svarar hyresgästen för detta enligt 12 kap 24 §. Det som förväntas av en hyresgäst är således att denne ska iaktta den aktsamhet som skäligen kan förväntas av en ordentlig person. Du står inte bara för din egen vårdslöshet, utan även för familjemedlemmar, gäster och inneboende. Som tumregel brukat man säga att nötning på ”ytskiktet” faller under normalt slitage, medan spräckta handfat och toalettstolar, krossade rutor mm oftast beror på vårdslöshet. Hyresgästen har alltså en vårdplikt medan hyresvärden har en underhållsskyldighet. Exempelvis står du för rengöring av målade ytor medan hyresvärden står för ommålning. Tiden för den normala förslitningen varierar med hänsyn till bla lägenhetens och familjens storlek. Det sedvanliga tidsintervallet vid målning och tapetsering har kommit att bli alltmer utsträckt och är idag uppåt ca 14 år. Mot denna bakgrund och det faktum att du faktiskt har genomfört en besiktning av lägenheten innan din avflytt tycker jag att det är en bra idé att som första steg vända sig till hyresnämnden, vars uppgift är att medla i hyrestvister och pröva uppkomna frågor. Lycka till! Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare