FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/08/2012

Hålla inne lön och sjuklön

hej jag har blivit falsk anklagad för stöld på mitt jobb av min chef han har ej anmält detta jag är sjukskriven för psykiskt lidande pga detta. nu till frågan. han vägrar betala ut min lön som jag jobbade in innan detta hände han vägrar oxå betala ut dom 2 första veckorna på min sjuklön samt vägrar och diskutera med mig. får han hålla in min lön och sjuklön pga det? och vart kan jag som utsatt vända mig för att själv göra en anmälan för trakasserier mm? hoppas ni kan hjälpa mig med lite svar. tack på förhand. mvh jonas johansson.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Din arbetsgivare har inte rätt att hålla inne din lön eller sjuklön (förutsatt att du i övrigt har rätt till den) på så vaga grunder. Om din chef tror att du begått ett brott måste vederbörande anmäla detta och driva en eventuell skadeståndsprocess mot dig. Din arbetsgivare har inte rätt att kvitta ett eventuellt skadestånd mot din lön på så vis som verkar ha skett. Om det finns en facklig representant på din arbetsplats är min rekommendation att du kontaktar denne så kan vederbörande hjälpa dig att gå vidare i ärendet. I annat fall tycker jag att du skall anlita en jurist. Lycka till! Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare