Ersättning vid patientskada

Hej! Jag har en fråga gällande utkrävande av skadestånd. I detta fall har ett försäkringsbolag anvisat en viss vårdgivare vid en knäoperation.Knäoperationen mislyckades och kommer ca 2 år senare att göras om. Det är bevisat att knäleds-protesen som opererades in är felaktig samt förstor. Mot vem ska man vända sig för att utkräva skadestånd? Försäkringsbolaget som i sin tur har ett avtal med vårdgivaren eller ska man utkräva vårdgivaren direkt? MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Om den skadegörande händelsen (det felaktiga ingreppet) har samband med vården hos landstingen/regionerna eller av privat vårdgivare enligt avtal med landstingen/regionerna finns en patientförsäkring hos Patientförsäkringen LÖF. I och med att ca 90 % av Sveriges vårdgivare är försäkrade genom LÖF är det troligt att även den vårdinstitution som du behandlades på är det. Det första du bör göra är alltså att kontrollera om du har möjlighet att få ersättning från patientförsäkringen. Att anmäla en skada till patientförsäkringen är gratis och prövningen sker relativt snabbt jämfört med domstolarnas handläggning. Dessutom sker prövningen enligt samma lag som i första hand skulle bli aktuell vid en domstolsprövning, nämligen patientskadelagen (se https://lagen.nu/1996:799). För att läsa mer om hur du gör för att anmäla din skada till patientskadeförsäkringen kan du läsa mer på länken nedan. Patientskadeförsäkringen - http://www.patientforsakring.se/index.php Om den vårdanstalt du vårdats på inte är ansluten till LÖF är det vanlig domstol du måste vända dig till för att få ut ersättning. Om ditt ersättningsanspråk grundar sig på att du har råkat ut för en patientskada, vilket jag bedömer att du har efter att ha läst din fråga, är det mot vårdgivaren du ska rikta detta och inte mot försäkringsbolaget. Även i detta fall kommer domstolen att pröva om du har rätt till ersättning enligt patientskadelagen. *Sammanfattning* För att sammanfatta det jag sagt kan man säga att jag först och främst råder dig att kontrollera om du kan få ersättning ur patientförsäkringen. Först om du nekas ersättning där, eller om din vårdgivare inte var ansluten till LÖF bör du överväga att stämma vårdgivaren inför domstol. I och med att det i ditt fall verkar finnas tillräcklig bevisning för att vården är orsak till skadan och att denna skulle kunnat undvikas bedömer jag dina chanser till ersättning som relativt goda. Lycka till! Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare