FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/08/2012

Förtal av anställd på sjukhus, samt fråga om patientsäkerhetsåtgärder

Hej! Jag arbetar som sjuksköterska och fått vetskap om att mina kollegor sprider ut att jag tar droger på arbetstid. Och indirekt att jag skulle ha stulit preparaten därifrån. detta har pågått under flera veckor, ingen har talat om det med chefen. alltså enbart baktalat mig utan att ta till åtgärder för att få mig ur tjänst, vilket är deras skyldighet om jag starkt misstänks vara drogpåverkad under arbetstid pga patientsäkerheten. Vad kan jag göra för att få ett slut på detta samt rentvå min peron?

Lawline svarar

Hej, *Åtgärder enligt patientsäkerhetslagen* En vårdgivare är enligt patientsäkerhetslagens 3 kap 7 § skyldig att, till Socialstyrelsen, anmäla om det finns skälig anledning att befara att en person, som har legitimation för ett yrke inom hälso- och sjukvården och som är verksam eller har varit verksam hos vårdgivaren, kan utgöra en fara för patientsäkerheten. Vidare är finns en anmälningsplikt för personal inom hälsa- och sjukvården som innebär att missförhållanden som kan leda till att patientsäkerheten riskeras skall anmälas till Socialstyrelsen. Sedan Socialstyrelsen fått kännedom om att en anställd begått fel med risk för att patientsäkerheten riskeras kan de, beroende på felets omfattning, t.ex. välja att återkalla personens legitimation (t.ex. sjuksköterskelegitimation). Är den anställde misstänkt för att ha begått ett brott för vilket minst fängelse är föreskrivet (t.ex. narkotikabrott) har Socialstyrelsen en skyldighet att anmäla detta till åtal (se https://lagen.nu/2010:659#K7P29S2). För att din arbetsgivare ska kunna säga upp dig krävs naturligtvis att han/hon kan bevisa att du har misskött dig på så sätt som han/hon gör gällande. *Förtal* Kollegornas baktalande av dig skulle kunna utgöra förtal. För att så skall kunna anses vara fallet krävs dock att uttalandena ska ha utpekat dig som brottslig/klandervärd i ditt levnadssätt eller annars varit ägnat att utsätta dig för andras missaktning. Om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifterna och de var sanna, alternativt att de hade skälig grund för att tro att de var sanna, kan de inte dömas till ansvar. *Slutord* Du kan naturligtvis anmäla dina kollegor för förtal. Innan du beslutar dig för det skulle jag dock råda dig att först ta upp problematiken med din chef och påtala för honom/henne att det är ett arbetsmiljöproblem (och arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön). Känns det motigt att kontakta arbetsgivaren direkt kan du istället gå via facket. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare