FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/08/2012

Uppsägning av arbetstagare över 67 år

Hej, anställdes vid fyllde 67 års ålder. Vid anställning och efter provanställning informerad jag berörde chefer mitt ålder. Blev efetr 6 mpånaders provanställning fastanställde tillsvidare. SEKO avtal.Avtalet sägs att vid 67 års ålder skall man avgår i pension om INGET ANNAT AVTALAS. efter 2 års anställning, 69 år gammalt, blev jag av företaget pensionerad mot min vilja och trots mina protester. Facket SEKO sade att de kunde inget göra. Jag anser att företaget har ingått ett ANNAT AVTAL med mig och att fastanställning tillsvidare gäller. Fick avtalsenligt 1 månads uppsägning. Vad tror ni ???????

Lawline svarar

Hej, *Rättslig reglering* Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar frågor om anställningar och dess upphörande. 32a § i LAS stadgar att en arbetstagare har rätt att kvarstå i anställning till han eller hon fyllt 67 år (se https://lagen.nu/1982:80#P32aS1). 33 § 1 st samma lag stadgar att en arbetsgivare som vill säga upp en anställd vid utgången av den månad då den anställde fyller 67 år måste meddela den anställde om detta skriftligen minst en månad i förväg. Av 33 3 st framgår vidare att uppsägningstiden är en månad och att företrädesrätt inte föreligger. *Frågan* Oavsett om den anställde som är över 67 år har erhållit en tillsvidareanställning eller inte kan arbetsgivaren i enlighet med ovan nämnda lagrum välja att säga upp honom/henne med beaktande av uppsägningstid och skriftlighetskrav på uppsägning etc. Min slutsats blir därför att varken arbetsgivaren eller facket i det här fallet inte begått något fel. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare