FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut04/08/2012

Arrende trots muntligt servitut

Kan arrende tas ut i efterhand för muntligt servitut avseende brygga och uppläggningsplats?

Lawline svarar

Hej, Muntliga servitut saknar giltighet. För att ett servitut ska vara giltigt måste det, utöver antaganden om stadigvarande bruk m.m., vara skriftligen upprättat av den tjänande fastighetens ägare. Detta stadgas i Jordabalken 14 kap. 5 §. Se mer om detta - https://lagen.nu/1970:994#K14P5S1 Förutsatt att rättigheten inte omfattas av hävd, vilket kan aktualiseras om tillgången till bryggan och uppläggningsplatsen har funnits i över 20 år, så finns ingen lagstadgad rätt att använda dessa platser för annan än fastighetsägaren. Eftersom det är ägaren av bryggan och uppläggningsplatsen som har rätt till dessa så är det även upp till denne om tillgång ska tillåtas för någon utomstående. Fastighetsägaren kan naturligtvis låta er använda platserna, men kan även kräva en avgift för detta. Vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare