Rätt till hävning av köp och skadestånd vid utebliven betalning för bostadsrätt.

Hej. jag såld mit lägenhet och skrivat kontrakt och han har betalt hendpenning till mig. jag köpte en annan lägenhet och skrivat kontrakt och jag har betalt hendpenning også. Men han som köpte mitt lägenhet han kan inte få lån och betala till mig.Om jag inte kan få min penge så kan jag inte betala till mit nyt lagenhet.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Rätt till hävning av köpet föreligger om köparen har begått ett väsentligt avtalsbrott. Vid försäljning av bostadsrätt innebär enligt mäklarsamfundet vanligtvis utebliven betalning på tillträdesdagen en rätt till hävning på grund av bristande betalning. En ytterligare förutsättning är att tillträde ännu inte har skett. Enligt Svea Hovrätts Dom 2008-05-20 i mål T350-08 är en förutsättning för rätten att kräva skadestånd att en hävningsförklaring till motparten har skett. I praktiken innebär det att du måste skicka en hävningsförklaring till köparen, av vilken skall framgå dels att hävningen görs på grund av bristande betalning, dels att du som säljare även förbehåller dig rätten till skadestånd. För mer information gällande skadestånd och hur ni skall kunna lösa situationen med din nya lägenhet rekommenderar jag dig att kontakta den mäklare som förmedlade affären då denne förmodligen har erfarenhet från liknande ärenden. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare