FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/07/2012

Anställningsformer

Hej. Jag hade tänkt att jobba extra i småbåtshamnarna i Varberg. Mycket enkelt arbete i form av att skrubba undersidan på fritidsbåtar. Jag har min egen dykutrustning. Jag undrar är det lagligt att jobba på detta vis?

Lawline svarar

Till och börja med bör du kanske förtydliga din fråga, ska du arbeta som anställd hos hamnen eller ska du arbeta privat för båtägarna? Om du anställs av hamnen har dom ett visst ansvar för dig, till exempel i fråga och din arbetsmiljö och säkerhet. Om alla säkerhetsföreskrifter och andra arbetsrättsliga regler (t.ex. att skatt och arbetsgivaravgifter betalas korrekt) är uppfyllda och du har tillräckliga kvalifikationer för att arbeta som dykare borde det inte vara några problem. Ska du däremot arbeta på egen hand, utan någon arbetsgivare måste du driva din verksamhet som någon typ av företag. Här finns flera olika former som kan väljas och med hänsyn till att jag inte känner till de närmare omständigheter kring vilken omfattning du vill att din verksamhet ska ha råder jag dig att kontakta Bolagsverket, arbetsförmedlingen eller i alla fall läsa på Bolagsverkets hemsida om hur man går till väga när man vill starta upp en egen verksamhet. Dom kan hjälpa dig och se till att allt går lagligt till väga. https://www.verksamt.se/portal/web/guest/home Vänligen, Jonathan Boman
Lawline RådgivareRådgivare