Hyresavtal på bestämd tid

Hej! Tänkte arrendera ut en restaurang under en 2-års period och undrar därför hur lång tid den minsta uppsägningstiden måste vara, enligt lag? Ifall man inte säger upp kontraktet, kommer avtalet förlängas ytterligare 2 år, eller kan man skriva att avtalet sägs upp omedelbart efter 2 år, oavsett uppsägning? Vänliga häslningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I Jordabalkens (JB) 12 kap finner man vad som kallas hyreslagen (se https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1) vars regler gäller för uthyrning av lokaler. I 12:3 st 2 JB stadgas att hyresavtal kan ingås på bestämd tid och att “Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd, skall dock avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla.” Ett hyresavtal som ingås för en tid av 2 år går alltså ut om det sägs upp 9 månader före utgången av avtalet. I hyresavtalet kan även bestämmelser om vad som ska gälla vid utebliven uppsägning av avtalet med fördel tas med, dvs en s.k. förlängningsklausul. Där kan exempelvis anges att avtalet förlängs på två år (om detta är en önskad tidsperiod) om uppsägning inte sker. Genom detta anses avtalet återigen förlängt på bestämd tid om uppsägning inte sker till hyrestidens utgång. Finns ingen förlängningsklausul i hyresavtalet och uppsägning uteblir till hyrestidens utgång gäller enligt 12:3 st 3 JB att "hyresavtal som är ingånget för bestämd tid anses förlängt på obestämd tid om avtalet saknar bestämmelser om verkan av utebliven uppsägning och inte sägs upp till hyrestidens utgång trots att uppsägning skall ske". Vänligen
Angelica HageRådgivare