FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/07/2012

Vem kan anställa?

Sen tre månader tillbaka fick jag reda på att jag skulle få jobbet som vikarie på ett tidningutdelningsföretag, skulle då jobba och få in cirka 5k. Skulle börja jobba den 20/7-17/8 samma dag prata jag med killen som jag skulle vara vikarie för och han säger att jag får papper och sådant när jag kommer och ska jobba ikväll. En timme senare ringer han och säger "ojdå, nåt blev fel du får inget jobb. Adjö" När en person på företaget ska ha semester är det upp till dom att hitta sin ersättare, men nu fick någon annat jobbet som vikarie. Har flera sparade konversationer där personen säger att jag ska få jobba och att chefen ska ringa när som helst. Frågade hur det blir med försäkring och anställningsbevis han sa att när jag kommer på kvällen får jag skriva på allt. Kan jag göra något åt detta.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Generellt gäller i alla anställningsförhållanden det så kallade arbetsprerogativet, dvs en rätt för arbetsgivaren att fritt leda och fördela arbetet samt rätten att fritt anställa och säga upp anställda. (Rätten att fritt anställa och säga upp anställda begränsas i viss utsträckning i lag genom regler om diskrimineringsförbud, återanställningsrätt m.fl.) Det är således arbetsgivaren som anställer alternativt ger befogenhet åt andra att anställa arbetstagare. Eftersom anställningsavtalet är formlöst, och således även är giltigt så som muntligt avtal, kan det vara oklart vem som är arbetsgivare. Normalt är den som ansvarar för verksamheten och fortlöpande betalar ut lön till de anställda arbetsgivare i rättslig mening. Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren enligt 6 c § LAS lämna information till den anställde om arbetsgivarens (som kan vara en fysisk eller juridisk person) namn och adress m.m. Den utpekade måste antingen uttryckligen ha ingått avtal eller tillgodogjort sig arbetstagarens prestationer för att anses vara arbetsgivare i rättslig mening. I vissa fall kan det vara oklart vem som är arbetsgivare t ex när det är oklart om den som anställer gör det för egen eller annans räkning (och om denne gör det för annans räkning exempelvis för sin egen arbetsgivares räkning, om denne har befogenhet att göra detta). Av allmänna fullmaktsregler gäller att den som är ställföreträdare (den som företräder annan) måste klargöra vem han företräder och att han inte företräder sig själv och således sluter avtal för annans räkning. Enligt avtalsrättsliga regler gäller även den som arbetstagaren får antas ha haft fog att uppfatta som arbetsgivare ska bli ansvarig för anställningsavtalet. _Av detta bör slutsatsen i ditt fall kunna bli att du visserligen ingått ett muntligt avtal om anställning som vikarie, att det gjordes muntligt skulle inte medföra ogiltighet så som anställningsavtal eftersom sådana inte kräver viss form. Däremot kan löftet om att "chefen ska ringa" och att "papper ska skrivas på" indikera att personen i fråga visat att denne inte själv haft befogenhet att ingå avtalet i fråga. Personen har visat att det är någon annan som ska ta beslutet i kontakt med dig och ingå avtalet och att du således inte hade fog för att varken se denne som arbetsgivare eller som rättmätig ställföreträdare (som hade behörighet att ingå avtalet i fråga) för arbetsgivarens räkning. Således ser jag det tyvärr som mycket svårt att göra personen i fråga ersättningsskyldig för sitt löfte och vårdslösa beteende. Arbetsgivaren på arbetsplatsen ("chefen") i fråga har inte ingått anställningsavtal med dig, så som jag ser det, om denne inte givit den som du skulle ha vikarierat för, en befogenhet att faktiskt ingå anställningsavtal för arbetsgivarens räkning, vilket inte verkar vara fallet. Således kan inte heller arbetsgivaren göras ersättningsskyldig._ Hoppas svaret ändå var till hjälp Vänligen
Angelica HageRådgivare