Skadeståndsansvar för kattägare

Hej! Jag har en utekatt (kastrerad hane) i ett mindre samhälle. Jag har nu blivit påringd flera gånger av en kvinna i området som säger att min katt attackerar hennes två honkatter och skadar dom så pass allvarligt att hon måste till veterinär för att få behandling (hennes katter är oförsäkrade). Säger även att min katt springer in dit och påstår att han inte är frisk. Nu vill hon att jag ska omplacera eller avlivar katten vilket jag inte har för avsikt att göra. Alternativet är att hon stänger in min katt och ber mig hämta den. Förslag om särskilda utetider för katterna har också kommit och att hon kanske skulle skicka vet.fakturorna till mig. Kan hon kräva att jag avlivar/omplacerar min katt eller medvetet stänga in honom tills jag har möjlighet att hämta honom? Vad har jag för rättigheter? Mvh Elin

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Enligt 1 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter skall kattägare utöva tillsyn över sin katt för att förebygga skador och olägenheter. Om du är vårdslös i din tillsyn över katten kan du bli skadeståndsskyldig för de skador som din katt orsakar. Att släppa ut katten torde inte kunna anses vara vårdslöst. Kvinnan som påstår att din katt skadar hennes katter måste först och främst bevisa att det är din katt som skadat hennes katter. Därefter måste hon även bevisa att du har varit vårdslös i och med att släppa ut katten. Detta kan bli mycket svårt för henne att åstadkomma. Kvinnan i ditt område kan inte kräva att du skall omplacera eller avliva katten. Eftersom din katt är att se som din egendom kan kvinnan inte heller stänga in din katt utan din tillåtelse. Att katter slåss är vanligt förekommande och väldigt svårt att förebygga. Därmed blir området svårt att reglera med lagar. Lycka till! Länk till lag om tillsyn över hundar och katter: https://lagen.nu/2007:1150 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare